پیشنهاد سردبیر

رئیس انجمن تولید، تامین، توزیع و صادرکنندگان تجهیزات پزشکی در واکنش به ابراز نگرانی وزیر بهداشت از حذف ارز ترجیحی تجهیزات پزشکی و تبعاتی که به دنبال دارد، توضیحاتی داد.

نبود فساد در زمینه ارز ترجیحی / حذف ارز ترجیحی تجهیزات پزشکی حماقت است

به گزارش قدس آنلاین، علیرضا چیذری گفت: برای اولین بار در طول این سال‌ها، می‌بینم یک وزیر بهداشت درد آشنا از اهمیت ویژه تجهیزات پزشکی در روند درمان بیماران صحبت می‌کند.

وی افزود: ما پیشتر بارها درباره اهمیت حوزه تجهیزات و ملزومات پزشکی صحبت کرده بودیم و اینکه کمبود در این حوزه می‌تواند به قیمت جان مردم تمام شود و خوشحالیم که امروز وزیری داریم که کاملاً به این موضوع واقف است.

چیذری ادامه داد: وزیر بهداشت در صحبت‌های گذشته خود پیرامون حوزه تجهیزات پزشکی، نشان داد که بسیار دقیق به خطرات حذف ارز ترجیحی تجهیزات پزشکی و تبعات منفی آن واقف است و از رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس هم انتظار داریم که در این زمینه دقت لازم را به خرج دهد و در جلسه روز یکشنبه کمیسیون با حضور تشکل‌های تجهیزات پزشکی، در مورد موضوع تغییر اولویت ارزی تجهیزات پزشکی دقت بیشتری کند.

وی با اشاره به اینکه با حذف ارز ترجیحی هیچ حمایتی از تولید تجهیزات پزشکی رخ نخواهد داد، افزود: مگر دچار زوال عقلی شده‌ایم که نرخ ارز بازار قاچاق را به عنوان نرخ رسمی ارز در کشور قبول کنیم؟! نرخ ارز رسمی کشور، نرخ قانونی ارز برای تأمین کالاها و برای احتیاجات مردم است.

چیذری با بیان اینکه ادعای وجود فساد و رانت در تخصیص ارز ترجیحی به حوزه تجهیزات پزشکی را قبول ندارد، گفت: نه تنها در زمینه ارز ترجیحی فساد وجود ندارد بلکه فساد و تقلب اصلی در بازار آزاد است. در بازاری که تأمین کننده کالا ارز مورد نیاز خود را از دولت می‌خرد و کالا وارد می‌کند فسادی نمی‌تواند وجود داشته باشد برعکس در بازار کثیف آزاد، پولشویی رخ می‌دهد چون قابل رصد نیست. نرخ‌های بازار آزاد هم نشان‌دهنده اوج فساد است.

رئیس انجمن تولید، تأمین، توزیع و صادرکنندگان تجهیزات پزشکی خاطرنشان کرد: صادرکنندگان باید ارز حاصل از صادرات را به نرخ مبادله به کشور بازگردانند اما در حال حاضر صادرکنندگانی داریم که از سال ۱۳۹۹ تا ۱۴۰۲ هنوز تعهدات ارزی خود را رفع نکرده‌اند چون امیدشان این است که نرخ ارز در کشور آنقدر بالا رود که بتوانند ارز حاصل از صادرات را با نرخ بالاتری در بازار داخل بفروشند. متضرر اصلی گران شدن ارز، مصرف کنندگان و دولت هستند. هیچ کشوری را در دنیا نداریم که سالانه جهش‌های ارزی را تجربه کرده باشد و توانسته باشد پیشرفت کند.

وی گفت: قیمت مواد اولیه مورد نیاز تولیدکنندگان مانند محصولات پتروشیمی و انرژی با نرخ ترجیحی از بازار داخلی و همچنین از طریق واردات تأمین می‌شود. در چنین شرایطی چرا باید قیمت محصولات تولید داخل بر اساس نرخ ارز بازار قاچاق (آزاد) تعیین شود، چرا باید سیاست‌هایی که قبلاً به خطا بودن آنها پی برده‌ایم دوباره اجرایی شود.

چیذری، با اشاره به مشکلاتی که از ناحیه اجرای طرح دارویار متوجه بازار دارویی کشور شده است، حذف ارز ترجیحی تجهیزات پزشکی را حماقت خواند. ‌

منبع: خبرگزاری مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.